Jak dbać o opony samochodowe, żeby służyły na długie lata

Wraz z ilością przejechanych kilometrów ogumienie samochodu traci swoje pierwotne właściwości. Na ten proces nie mamy wpływu, natomiast są sposoby, dzięki którym możliwe jest przedłużenie żywotności opon. Prawidłowe dbanie o stan ogumienia daje szanse na dłuższe zachowanie jego optymalnych parametrów i co ważne, daje gwarancję bezpieczeństwa oraz dobrej mobilności pojazdu. Zatem jak dbać o opony samochodowe? Jest na to kilka sposobów.

Ciśnienie pod kontrolą

Dbałość o odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach to niezwykle istotny aspekt, który jest niestety powszechnie zaniedbany wśród kierowców. Ciśnienie w oponach należy sprawdzać co najmniej raz w miesiącu lub przed każdą dłuższą podróżą. Zbyt niskie lub za wysokie ciśnienie to powody szybszego zużycia się ogumienia. Jego odpowiedni poziom może przełożyć się nawet na obniżenie zużycia paliwa.

Geometria zawieszenia

Zbieżność kół i geometria osi to czynniki, które w znaczącym stopniu wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Właściwa geometria układu zawieszenia pozwala utrzymać dobrą przyczepność podczas jazdy. Prawidłowo ustawiona geometria gwarantuje, że auto nie będzie robiło „czterech śladów”. Źle ustawiona geometria może skutkować „ząbkowaniem” opon lub powodować nad jak i podsterowność pojazdu.

Kontrola głębokości bieżnika w oponie

Minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm – w przypadku opony letniej, jak i zimowej. Jest to norma ustalona normami prawnymi. Ogumienie z bieżnikiem płytszym niż 3-4 mm zwiększa ryzyko poślizgu hydrokinetycznego. W przypadku opon zimowych należy wymienić je, gdy głębokość bieżnika spadnie poniżej 4mm.

Okresowa rotacja opon

Zamienianie opon miejscami to bardzo istotna praktyka, często marginalizowana przez kierowców. Zabieg ten powoduje, że bieżnik każdej z nich będzie zużywał się równomiernie. Dodatkową zaletą jest dłuższa jazda na tym samym zestawie opon. Zamianę opon warto zrobić raz na rok lub po 10-12 tys. pokonanych kilometrach.

Dostosowanie opon do pory roku i panujących warunków atmosferycznych

Opony letnie i zimowe wykonane są z innego rodzaju gumy. Co za tym idzie, wykazują zupełnie odmienne zachowanie wobec temperatury i aktualnie panujących warunków zewnętrznych. Opona letnia traci swoje właściwości w temperaturze poniżej 7 ºC, z kolei opona zimowa skraca swoją żywotność w kontakcie z rozgrzanym asfaltem.

Przechowywanie opon

Prawidłowe warunki przechowywania opon również pozwalają na zachowanie ich w optymalnej kondycji. Zaleca się, by ciśnienie w oponach w trakcie ich przechowywania zmniejszyć do ok. jednej atmosfery. Opony zamontowane na felgach można przechowywać w stosie – czyli jedna na drugiej. Z kolei same opony należy przechowywać „na stojąco” oraz raz na jakiś czas przekładać je aby się nie odkształciły. Opony należy przechowywać w pomieszczeniu z daleka od chemikaliów oraz chronić przed światłem słonecznym.

Kontrola stanu ogumienia u wulkanizatora

Kiedy stan ogumienia budzi wątpliwości, warto udać się do specjalisty, który profesjonalnie oceni stan opon oraz przeprowadzi wszelkie zabiegi poprawy ich kondycji. Dodatkowo wulkanizator jako fachowiec oszacuje stan wizualny oraz wykryje także ewentualne wady fabryczne.

Kosmetyki dedykowane oponom

By zachować prawidłowe atrybuty ogumienia, warto zainwestować w dedykowane dla ogumienia kosmetyki. Na rynku motoryzacyjnym istnieją specjalistyczne środki pielęgnujące opony. Tego rodzaju kosmetyki zawierają specjalne powłoki ochronne, przez co powierzchnia ogumienia jest odżywiona i zaimpregnowana. Przy pomocy tego rodzaju środków łatwiejsze jest także czyszczenie. Ważne jest, by pamiętać o niestosowaniu nabłyszczaczy i preparatów do konserwacji gum na sam bieżnik, bowiem mogą pozostawić śliską warstwę.

Dbając o stan ogumienia i odpowiednio je eksploatując, mamy realny wpływ na ich żywotność,  ciesząc się ich trwałością na długie lata.

[Głosów:0    Średnia:0/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułJaki samochód dla kobiety będzie odpowiedni?
Następny artykułMonitoring GPS kontra GSM w Twoim aucie
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here