Wielbiciele motocyklowych szaleństw po bezdrożach wiedzą zazwyczaj jakiego typu maszynami lubią jeździć. Ale początkujący zawsze stoi przed trudnym wyborem: cross czy enduro? Jeżeli na dodatek nie wie jeszcze czym różnią się poszczególne crossa i enduro, nie obejdzie się bez specjalistycznej pomocy. Na szczęście do zapoznania się z podstawowymi informacjami oraz sugestiami dotyczącymi wykorzystania tych motocykli, wystarczy niniejszy artykuł.
Cross i enduro
Podstawowa różnica między cross a enduro polega na tym, że cross jest przeznaczony niemal wyłącznie do jazdy sportowej. Wyścigi motocrossowe, po trudnych torach, to atrakcja zarówno dla widzów jak i dla uczestników. Tego rodzaju motocykle zapewniają nie tylko możliwość szybkiej jazdy, ale również ekstremalne przeżycia związane z warunkami, w jakich motocykl musi sobie radzić.
W przypadku enduro mamy do czynienia z szerszym zastosowaniem – dlatego motory wyposażone są w kierunkowskazy i światła drogowe (których crossy zazwyczaj nie mają, ale są wyjątki). To jednak nie wszystko. Enduro są wyżej zawieszone, zazwyczaj lżejsze, jednak to crossy są uważane za profesjonalne maszyny do jazdy terenowej. Oczywiście różni je wyposażenie, chociaż w przypadku tego rodzaju motocykli najwięcej zmian i tak dokonywanych jest na własną rękę. Tuning takich maszyn odbywa się więc zazwyczaj w warunkach lokalnych warsztatów.
Cross – typy i zastosowanie
W przypadku crossów sprawa jest dość prosta. Można w pewnym uproszczeniu powiedzieć, że w obiegu znajdują się motory tego typu w dwu rożnych rodzajach. Różnią się od siebie przede wszystkim możliwościami poruszania się po drogach , a co za tym idzie wyposażeniem.
Pierwszy typ crossów to maszyny, które mają homologację drogową. Takich motocykli jeździ po naszych drogach niewiele, ponieważ mało produkuje się ich z myślą o dopuszczeniu do jazdy po ulicy. Skoro ma to być maszyna sportowa, używana w motocrossie, nie ma potrzeby by dopuszczano ją do ruchu po drogach. Jednak od jakiegoś czasu pojawiają się na rynku motocykle crossowe, które mają, światła, kierunkowskazy, rozruszniki i odpowiednie tłumiki, dzięki czemu można je zarejestrować i używać ich również na drogach. W przypadku pozostałych maszyn zawsze istnieje możliwość ich przerobienia, choćby za pomocą specjalnego zestawu, który można kupić w internecie. Nawet domorosły mechanik poradzi sobie z jego instalacją, sprawiając że motocrossowa maszyna stanie się nagle zdatna do jazdy po drogach publicznych.
Drugi typ crossów, to typowe maszyny przeznaczone do jazdy po trudnym terenie. Ich sportowy charakter sprawia, że nie wymagają wymienionych powyżej elementów, ponieważ do jazdy po torze motocrossowym nie potrzeba homologacji drogowej. Problem z typowymi crossami polega na tym, że na tor trzeba je dostarczyć na lawecie, przyczepie lub w inny sposób, jednak bez możliwości dojazdu na miejsce po drogach publicznych.
Enduro – typy i zastosowanie
W przypadku enduro mamy do czynienia z aż czterema typami motocykli. Najbliższy sportowemu duchowi tej klasy jest Hard Enduro, sportowa maszyna o bardzo prostej a jednocześnie mocnej konstrukcji. Niekiedy opisując go mówi się o crossie z dużymi reflektorami. W praktyce rzeczywiście najmniej różni się od crossa. To najprostszy i jednocześnie najbardziej wymagający typ enduro.
Znacznie łatwiejszy w obsłudze będzie niewątpliwie Dual Enduro, wyposażony we wszystko czego potrzebujemy do jazdy drogowej. W tej wersji możliwe jest nawet zabranie pasażera, co w przypadku typu sportowego jest niewykonalne lub przynajmniej bardzo trudne.
Miejskim kuzynem tych maszyn jest typ znany jako Funduro. Daje on możliwość dużo bardziej komfortowego poruszania się po drogach, zwłaszcza w mieście. Jest to jednak okupione sporym ciężarem maszyny i ograniczeniami, jakie pojawiają się w przypadku gdy chcemy skorzystać z takiego motocykla na bezdrożach. Jego terenowy duch ograniczy się raczej do leśnych ścieżek niż do trudnej jazdy w nieprzyjaznym terenie.
Ostatni typ, czyli tzw. „turystyczne Enduro”, to motory nadające się do długodystansowej jazdy, ciężkie i znacznie bardziej przypominające wszystkie inne maszyny turystyczne. Ze sportowego enduro pozostał tu jedynie wygląd, takie pojazdy raczej nie nadają się już do jazdy w trudnych warunkach. Za to na drogach zdecydowanie poprawia się komfort prowadzenia takiej maszyny.
Podsumowując powyższe wywody można by powiedzieć że enduro bardziej nadaje się do kombinowanej jazdy, a więc drogowo-leśnej, zaś cross o wiele lepiej sprawdza się w warunkach terenowych. Choć jest to pewne uproszczenie, to jednak tek zwyczajowo dzieli się te dwa podobne do siebie rodzaje motocykli.
Warto też zwrócić uwagę na fakt, że choć pozornie prostsze w budowie i tańsze crossy mogą się wydawać atrakcyjne dla początkujących, to jednak warto zacząć od maszyny nieco spokojniejszej, bardziej przypominającej zwykłe motocykle. Agresywne i szybsze motory wyczynowe to coś, do czego trzeba dojrzeć. W tym sensie enduro wydaje się o wiele lepszym rozwiązaniem dla osoby z niewielkim doświadczeniem.