Zimowanie motocykla

Granice krańcowe sezonów, oznaczają konieczność zadbania o swoją maszynę i podjęcie prac konserwacyjnych. Motocykle wymagają pielęgnacji nie tylko przed rozpoczęciem sezonu, kończąca się jesień i nadchodzący okres zimowego przestoju, oznaczają, że maszynę należy również poddać konserwacji i przygotować motocykl do bezpiecznego przezimowania w garażu.

Zimowanie motocykla

Przygotuj motocykl do konserwacji

Jeżeli pragniemy, żeby nasz motocykl przetrwał zimę bez uszczerbku na jego stanie, tak, by wraz z nadejściem wiosny, maszyna była w pełni sprawna do rozpoczęcia sezonu i pewnego przejechania dużej ilości kilometrów, powinniśmy odpowiednio przygotować motocykl do spędzenia zimowego zastoju w garażu. W tym celu, należy podjąć szereg różnych czynności, które uchronią motocykl przed zgubnymi wpływami zimna, wilgoci i braku ruchu.

Pełen bak w motocyklu

Zacznijmy od napełnienia baku paliwa, do pełna, tak by motocykl nie stał w garażu z pustym zbiornikiem. Zapobiegnie to utracie zdolności rozruchu silnika. Bak pełen paliwa, to jednak nie wszystko. Warto zadbać również o, to, by zapobiec utlenianiu się benzyny, oraz gromadzeniu się osadów w układzie zasilającym silnik, jako efekt uboczny procesu utleniania. W tym celu, do baku dolejmy również specjalistyczny dodatek do paliwa. Użyjmy np. Liqui Moly Motorbike Stabilizator paliwa, nr art. 3041. Pożądaną ilością tego płynu jest ok. 25 ml na każde 5 litrów paliwa. Zanim zatrzaśniemy drzwi garażu i udamy się do domu zostawiając motocykl na długi zimowy odpoczynek, pozostawmy jeszcze włączony pracujący silnik na ok. 10 minut.

Wymień olej w motocyklu, odciąż silnik

Silnik, będący wyjątkowo mocno eksploatowany, szczególnie czuje trudy sezonu, dlatego właściwe zadbanie o niego, przed zostawieniem motocykla na zimowy spoczynek stanowi podstawę utrzymania jego rozruchowych możliwości. Oprócz, zostawienia motocykla z pełnym bakiem, warto również wymienić olej. Zmieńmy również filtr na nowy. Sezonowe obciążenia silnika, prowadzą do powstawania kwaśnych osadów w wyniku spalania benzyny. Te, potrafią z kolei wywoływać korozję i przyczyniać się do powstawania sadzy, która ogranicza smarowanie. Zanim jednak wymienimy olej, należy odpowiednio przeczyścić układ, specjalnie stworzonym do tego płynem, np. LIQUI MOLY Motorbike Engine Flush, nr art. 1657. W tym wypadku, również należy pozostawić pracujący silnik na czas ok. dziesięciu minut.

Odpowiednie czyszczenie motocykla

Wszystkie motocykle udające się na zimowy odpoczynek, powinny również poddać się zabiegowi dokładnego czyszczenia łańcucha napędowego. W tym celu będziemy musieli użyć specjalnej szczotki lub pędzla o twardym włosiu. Najpierw nałóżmy preparat oczyszczający i odparowujący LIQUI MOLY Motorbike Oczyszczacz łańcucha, nr art. 1602. Następnie, kiedy środek czyszczący odparuje wraz z drobinkami brudu, należy nałożyć jeden ze smarów, biały lub przezroczysty: LIQUI MOLY Motorbike Biały smar do łańcucha, nr art. 1591/LIQUI MOLY Motorbike Smar do łańcucha, nr art. 1508.

Przystąpmy do dokładnego umycia naszego motocykla. Użyjmy środka, którego działanie będzie w pełni bezpieczne dla powierzchni pokrytych lakierem, elementów plastikowych lub gumowych. Idealnie sprawdzi się preparat w atomizerze LIQUI MOLY Motorbike Środek do czyszczenia, nr art. 1509. Rozpylmy środek na brudne powierzchnie i dokładnie wyczyśćmy zanieczyszczenia. Nie poprzestawajmy jednak na samym wymyciu powierzchni motocykla. Na elementy lakierowane, warto nałożyć specjalistyczny wosk, który uchroni kolory przed wyblaknięciem podczas spoczywania w zimowym okresie w garażu. Po dokładnym umyciu, należy równie dokładnie wysuszyć elementy lakierowane. Dopiero teraz, należy nałożyć i dokładnie rozsmarować wosk. W tym celu użyjmy preparatu LIQUI MOLY Motorbike Wosk w sprayu, nr art. 3039. Zadbajmy również o zabezpieczenie przed działaniem niekorzystnych czynników zewnętrznych, teleskopów. W tym celu możemy użyć wielofunkcyjnego preparatu LIQUI MOLY LM40, nr art. 3390. Tym samym specyfikiem, który wyposażony został w specjalną rurkę, z powodzeniem dotrzemy w trudno dostępne miejsca, takie jak stacyjka zapłonu.

Rozsądne przechowywanie motoru

Nasz motocykl został dobrze zabezpieczony i może bezpiecznie udać się na zimowy odpoczynek. Przechowujmy nasz motocykl w odpowiednich warunkach. Pomieszczenie nie musi być ogrzewane, ważne jednak, by było suche i cechowała je bardzo niska wilgotność. Zabezpieczmy warstwę zewnętrzną naszej maszyny przed osiadaniem kurzu. Użyjmy w tym celu tradycyjnej plandeki lub zwykłej folii.

Wszystkie wymienione powyżej czynności stanowią podstawowe, proste i zabierające wyjątkowo mało czasu działania, które jednak w bardzo wysokim stopniu uchronią motocykl przed traceniem swojego blasku i dobrej formy, oraz zapewnią naszej maszynie, bezproblemowe uruchomienie i płynne działanie na rozpoczęciu nowego, wiosennego sezonu. Zima to okres, w którym nasza motocyklowa aktywność ustaje. Zadbajmy o, to, by wiosną nasze motocykle w pełni nadawały się do ich użytkowania.

[Głosów:13    Średnia:2.8/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMotocykle używane: praktyczne rady przy zakupie
Następny artykułKiedy najlepiej kupić motocykl?
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here