Właściciele samochodów często zapominają o istnieniu takiej części samochodowej jak katalizator, wspominając o tej części tylko w przypadku awarii. To urządzenie jest dalekie od wieczności i ma swoją własną żywotność. Ze względu na to, że katalizator wykonany jest z drogich materiałów, jest on cenny dla nawet nieczynny. Cennik katalizatorów – AutoCatalystMarket pomoże określić koszt konwertera spalin dla dowolnej marki samochodu, a także szybko sprzedać go w najbliższym miejscu do ciebie.
Dlaczego jest potrzebny katalityczny neutralizator?
Coraz więcej producentów samochodów zwraca uwagę na przyjazność samochodów dla środowiska. Zachęcają ich do tego normy ustanowione przez rządy większości krajów. Aby nie zanieczyszczać środowiska lub ograniczać wpływ silników spalinowych na środowisko, auta przy produkowaniu wyposażają w katalizatory.
Za pomocą tego urządzenia szkodliwe pierwiastki śladowe zawarte w spalinach są przekształcane w stosunkowo nieszkodliwe. Spaliny składają się głównie z takich substancji:
- tlenek azotu;
- węglowodór;
- tlenek węgla.
W wyniku reakcji katalitycznych pierwiastki te przekształcają się w azot, dwutlenek węgla oraz parę wodną.
Objawy awarii
Czas przydatności katalizatora zależy od warunków pracy pojazdu. Zazwyczaj tą część trzeba wymienić po 100-150 tysiącach kilometrów. W nowoczesnych samochodach problem z katalizatorem będzie zgłaszany przez wskaźnik „Check Engine”, który będzie wyświetlany na panelu. Zidentyfikowanie tego błędu może wprowadzić silnik w tryb awaryjny.
Ale natychmiastowa awaria następuje tylko w przypadku mechanicznego uszkodzenia bloku ceramicznego. W innych przypadkach część zawodzi stopniowo, zaczynając tracić swoją skuteczność jeszcze przed sygnałem z komputera pokładowego.
W takich przypadkach usterka sygnalizowana jest utratą mocy silnika, utrudnionym rozruchem i zwiększonym zużyciem paliwa. Spadek dynamiki wiąże się z zablokowaniem komórek neutralizatora, przez co zmniejsza się przepustowość układu wydechowego i wzrasta ciśnienie wsteczne na tłokach elektrowni.
Rzadziej przyczyną awarii jest zatarcie warstwy katalitycznej, przez to nie następuje oczyszczenie spalin, na co wskazuje sonda lambda.
Czy można odrestaurować katalizator?
Zużytego katalizatora zwykle nie można naprawić. Można go reanimować tylko w przypadku blokady niewielką ilością sadzy. W takich przypadkach komórki są myte specjalnym roztworem i przedmuchiwane.
Ale najczęściej kanały są tak zatkane, że nie udaje się je wyczyścić. Zwłaszcza jeżeli olej lub jego odpady dostaną się do układu wydechowego.
Z pewnością także trzeba będzie usunąć katalizator, jeśli awaria jest spowodowana niewłaściwą pracą układu zapłonowego. Gdy paliwo wypala się w rurze wydechowej, warstwa katalityczna topi się.
W przypadku mechanicznego uszkodzenia bloku ceramicznego konwertera surowo zabrania się eksploatacja samochodu, nawet przy uruchomionym silniku. Wyszczerbione elementy ceramiczne mogą dostać się do silnika i spowodować jego uszkodzenie.