Zużyte świece zapłonowe

Świece zapłonowe to istotny element układu napędowego. Odpowiadają one zarówno za rozruch silnika, jak i jego właściwą pracę w trakcie jazdy. Warto więc wiedzieć, kiedy należy wymienić świece zapłonowe. Objawy związane z ich postępującym zużyciem mogą doprowadzić do braku możliwości uruchomienia jednostki napędowej.

Problemy z uruchomieniem silnika – czy to wina świec zapłonowych?

Za różnego typu problemy z rozruchem układu napędowego mogą odpowiadać zróżnicowane czynniki. Często okazuje się, że kłopoty z uruchomieniem silnika związane są ze zużytymi świecami zapłonowymi. Jeśli wina leży po stronie świecy, należy wymienić ją niezwłocznie na produkt wysokiej jakości, pochodzący z pewnego źródła. Dobrym rozwiązaniem może być zakup świecy DENSO K20TT na Deler.pl.

Każdy kierowca powinien zdawać sobie sprawę z objawów, jakie wykazuje uszkodzona świeca zapłonowa. Dzięki tej wiedzy możliwa jest szybka reakcja w sytuacji, gdy okazuje się  to konieczne.

Po czym poznać, że świece zapłonowe są do wymiany?

Najbardziej charakterystycznym objawem zużycia świec zapłonowych jest spadek mocy silnika. Nie dzieje się to jednak od razu. Osiągi samochodu stają się coraz słabsze, aż w końcu silnik nie jest w stanie odpalić. Kolejnym niepokojącym sygnałem mogą być rosnące koszty paliwa, ponieważ przy zużywaniu się świecy zapłonowej zwiększa się również spalanie. Jeśli zaobserwujemy wzrost poboru paliwa w połączeniu z regularnym spadkiem osiągów silnika, niemal na pewno winowajcą okaże się uszkodzona świeca zapłonowa.

Warto zauważyć też, że zużyta świeca zapłonowa może być powodem nierównomiernej pracy silnika oraz mocno odczuwalnych drgań pojazdu. To bardzo łatwy do zaobserwowania objaw, który może wskazywać jasno właśnie na konieczność wymiany świecy zapłonowej.

Po czym jeszcze można poznać, że świece zapłonowe są do wymiany? Kolejnym istotnym objawem, również dość łatwym do zaobserwowania, są problemy z uruchomieniem auta. Problem pojawia się zwłaszcza podczas próby rozruchu na zimnym silniku. Winne często okazują się słabe świece zapłonowe. Objawy często bywają wtedy związane z zanieczyszczeniami i osadem na świecy zapłonowej. Nierzadko wiąże się to również z dymem w nietypowym kolorze, który wydobywa się z rury wydechowej. W takiej sytuacji bywa on zabarwiony na niebiesko lub po prostu ma kolor ciemniejszy niż zazwyczaj. Tego typu problemy ze świecami często spowodowane są stosowaniem bardzo słabej jakości paliwa, a także uszkodzeniem innych elementów układu zapłonowego.

Jak wymienić zużyte świece zapłonowe

Jak wymienić zużyte świece zapłonowe?

Kiedy zauważymy w naszym samochodzie jakiekolwiek objawy zużytych świec zapłonowych, należy sprawdzić, czy nasze podejrzenia dotyczące ich zużycia lub uszkodzenia są prawdziwe. Do wymiany świec konieczne będą odpowiednie narzędzia. Na pewno warto wyposażyć się w zestaw kluczy, który będzie zawierał nasadki do świec.  Wymiana świec zapłonowych musi być precyzyjna, tak aby nie uszkodzić przy okazji innych elementów układu napędowego. Należy zdemontować zużyte świece i wkręcić nowe. Nie jest to wybitnie trudna czynność, ale mimo wszystko może sprawić problem osobom będącym na bakier z mechaniką i majsterkowaniem. W takim przypadku wymianę zużytych świec zapłonowych lepiej zlecić mechanikowi w warsztacie motoryzacyjnym.

Jak wyglądają zużyte świece zapłonowe i co z nimi zrobić?

Sprawna świeca zapłonowa charakteryzuje się czystym izolatorem ceramicznym, a także nakrętką kontaktową bez uszkodzeń. Jeśli po skontrolowaniu wyglądu świec widzimy na nich wyraźne uszkodzenia, a izolator jest bardzo okopcony, konieczna jest wymiana. Świece zapłonowe nie stanowią szczególnego zagrożenia dla środowiska naturalnego, dlatego nie trzeba ich utylizować w żaden specjalny sposób. Wystarczy wyrzucić je do odpowiedniego kontenera na odpady.

Warto pamiętać o tym, że regularna wymiana świec zapłonowych jest ważna, jeśli układ napędowy samochodu ma być w pełni sprawny. Zaleca się, aby zużyte świece zapłonowe wymieniać co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu. W przypadku najpopularniejszych świec niklowych żywotność wynosi ok. 30 tys. przejechanych kilometrów. W przypadku trwalszych świec platynowych lub irydowych wymiana będzie konieczna po ok. 60-80 tysiącach kilometrów. Najbardziej nowoczesne modele pozwalają nawet na większy przebieg bez konieczności wymiany.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułPreparat do regeneracji silnika i inne środki wspomagające pracę samochodu
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here