Tarcze hamulcowe to niezwykle istotne elementy układu hamulcowego

0
306

Tarcze hamulcowe to niezwykle istotne elementy układu hamulcowego. Z tego względu, że dane elementy zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem, niezwykle istotne jest branie pod uwagę ich stanu technicznego oraz prawidłowe serwisowanie.

Jakie są najbardziej powszechne rodzaje tarcz hamulcowych?

Oto najczęściej spotykane rodzaje tarcz hamulcowych:

  • Płaskie tarcze hamulcowe
  • Perforowane lub nacinane tarcze hamulcowe
  • Nawiercane tarcze hamulcowe
  • Perforowane i nawiercane tarcze hamulcowe
  • Wentylowane tarcze hamulcowe
  • Sportowe tarcze hamulcowe z wgłębieniem na powierzchni
  • Pływające tarcze hamulcowe

Jakie są możliwe usterki, ich przyczyny oraz sposoby na uniknięcie danych problemów?

  • Przegrzewanie. Może być ono spowodowane ocieraniem klocków hamulcowych o tarcze wskutek przypieczenia się klocków hamulcowych, zaklinowania tłoczka zacisku hamulcowego lub jeździe z wciśniętym pedałem hamulca. Przegrzewanie prowadzi do zmniejszenia skuteczności hamowania. Zniekształcone tarcze hamulcowe piszczą, a podczas hamowania samochód zaczyna się chwiać i drżeć. W momencie, gdy dane części są poważnie uszkodzone, tarcze mogą zacząć się nawet odklejać. Aby uniknąć danych problemów powinieneś zawsze upewnić się, że wszystkie części mogą się swobodnie poruszać oraz wyeliminowany został efekt „ciągnięcia” hamulców.
  • Korozja. Możliwe przyczyny zardzewienia tarcz obejmują wystawienie ich na działanie soli drogowej, wilgoci, itp., długi okres postoju, zwłaszcza z zaciągniętym hamulcem ręcznym, zaklinowany lub niecałkowicie cofnięty tłoczek zacisku hamulcowego. Ślady rdzy prowadzą do przegrzewania się hamulców, ich drżenia, piszczenia, obniżenia mocy hamowania oraz wibracji. W celu zapewnienia ochrony Twoich tarcz hamulcowych przed korozją nigdy nie pozostawiaj przez długi czas swojego samochodu zaparkowanego na zewnątrz. W momencie długotrwałego postoju auta powinieneś płynnie wciskać pedał hamulca oraz ostrożnie usunąć ślady rdzy.
  • Pęknięcia wokół otworów montażowych. Pęknięte miejsca wokół otworów na śruby mocujące koła są zazwyczaj konsekwencją zbyt mocnego dokręcenia nakrętek i śrub mocujących koła lub dokręcenia ich w niewłaściwej kolejności, a także przesunięciem piasty koła względem tarczy hamulcowej. Tym samym zaraz po montażu lub nieco później tarcza hamulcowa może zacząć się trzęść. Jeśli dana część jest poddawana znacznym obciążeniom, może ona ulec zniekształceniu lub pęknąć. Aby nie uszkodzić tarcz hamulcowych powinieneś zawsze przestrzegać zaleceń producenta, biorąc pod uwagę moment dokręcenia oraz jej kolejność. Niezbędne jest zapewnienie płaskiego i równoległego ustawienia piasty względem tarczy hamulcowej.
  • Ponacinana powierzchnia. Najbardziej prawdopodobną przyczyną będą ciała obce zakleszczone pomiędzy elementami sprzęgającymi. Większe ryzyko danych uszkodzeń przypada na tarcze hamulcowe wykonane z miękkich oraz kiepskiej jakości materiałów. Nacięcia zmniejszają moc hamowania oraz prowadzą do nieprzyjemnego piszczenia w trakcie hamowania. W łatwością możesz uniknąć danych problemów poprzez dokładne oczyszczenia tarcz i klocków hamulcowych podczas ich instalacji, korzystanie z wysokiej jakości części oraz jednoczesną wymianę klocków hamulcowych wraz z tarczami. Dane części samochodowe produkowane są przez wiele firm. Wśród nich można wymienić marki Brembo, Bosch, Delphi, TRW i JURID.

Czy planujesz wymianę tarcz, klocków, zacisków hamulcowych lub jakichkolwiek innych części samochodowych? Odwiedź nasz sklep internetowy Autoczesciexpert.pl, aby kupić wszystko w jednym miejscu, co jest Tobie potrzebne, oszczędzając jednocześnie swój czas i pieniądze. Nasi kompetentni konsultanci pomogą Tobie w wyborze odpowiednich części do Twojego samochodu. Z chęcią udzielą także odpowiedzi na jakiekolwiek pytania dotyczące naszych produktów, procedur płatności oraz warunków dostawy.

[Głosów:1    Średnia:2/5]
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułMonitoring GPS kontra GSM w Twoim aucie
Następny artykułSezon na motocykle – czas zacząć!
Jacek
Od lat pasjonuje się motocyklami, a niedawno postanowiłem założyć swojego bloga, gdzie dzielę się swoją wiedzą o motorach. Pierwszy motor: WSK125, aktualnie: BMW R 1200 RT.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here