Czujnik w klimatyzacji samochodowej

Z czym kojarzą Ci się upały? Z plażą i morzem podczas wakacji? Z nieznośnie nagrzanym biurem, w którym musisz spędzić jeszcze kilka godzin? A może z wygodnym, przestronnym samochodem, w którym włączasz klimatyzację, by choć na kilka chwil zapomnieć o temperaturach panujących po drugiej stronie szyby? Jeśli pomyślałeś o tym ostatnim, zachęcamy do bliższego poznania jej budowy. Dziś pokrótce pragniemy przedstawić współpracujące z nią sensory.

Czujniki ciśnienia

Czujnik ciśnienia jest jednym z wielu sensorów, które odpowiadają za monitorowanie stanu klimatyzacji. Jego zasadniczym zadaniem jest zbadanie oraz przekazanie do sterownika informacji mówiącej o tym, jakie ciśnienie czynnika chłodniczego panuje w układzie. Pierwszym i zarazem najważniejszym parametrem, jaki bada presostat klimatyzacji, jest obecność czynnika chłodniczego, która przekłada się na pozwolenie: „można włączyć klimatyzację”.

Czujnik ten jest gwarantem bezpieczeństwa sprężarki klimatyzacji, która przy braku lub nieodpowiedniej ilości czynnika chłodniczego uległaby uszkodzeniu. Jednocześnie następuje też włączenie wentylatora skraplacza, a zatem w skrócie można powiedzieć, że presostat steruje działaniem wentylatorów w klimatyzacji.

W trakcie pracy presostat odpowiada za pomiary ciśnienia i przy jego wzroście – za zwiększenie pracy wentylatorów. Z kolei podczas awarii (na przykład niedrożności układu i idącego za tym braku czynnika chłodniczego) czujnik powinien dać sygnał do natychmiastowego wyłączenia klimatyzacji w celu zapobiegnięcia kolejnym usterkom.

Czujnik przeciwoblodzeniowy

Czujnik ten ma za zadanie kontrolować temperaturę parownika. W przypadku jej spadku poniżej zera, co skutkuje zamarzaniem skroplin i brakiem przepływu powietrza, jego zadanie to rozłączenie klimatyzacji. W innym przypadku, z powodu braku wymiany ciepła, doszłoby do awarii układu.

Czujnik temperatury sprężarki

Jest to czujnik zamontowany na korpusie sprężarki, blisko kanału wysokiego ciśnienia. Jego zadaniem jest monitorowanie temperatury pracy sprężarki, a przy jej nadmiernym wzroście odłączenie jej od układu. Dzięki temu klimatyzacja zostaje zatrzymana, co – podobnie jak w przypadku wcześniejszych elementów – gwarantuje jej bezpieczeństwo.

Czujnik prędkości wału korbowego sprężarki

Jest to prosty detektor, którego zadaniem jest pomiar prędkości obrotowej wału korbowego sprężarki. Następnie sygnał ten jest porównywany z prędkością wału korbowego silnika i jeśli występują pomiędzy nimi duże rozbieżności (ponad 30%), to sprężarka jest wyłączana. Ma to na celu ochronę jej oraz innych elementów samochodu, takich jak alternator, układ wspomagania kierownicy i pompa wody.

Czujnik przepływu czynnika chłodzącego

Albo po prostu „flow sensor”. Jest urządzeniem, które ma za zadanie dostosować pracę i pojemność sprężarki do aktualnych potrzeb układu, czyli do przepływu czynnika chłodniczego.

Czujnik temperatury kabiny

Ostatnim z przedstawionych sensorów jest ten, który monitoruje aktualną temperaturę kabiny samochodowej. Porównując ją oraz zadany parametr, ustala, czy klimatyzacja może zostać już wyłączona lub czy moc wentylatorów klimatyzacji może zostać zmniejszona, aby jedynie podtrzymywały osiągniętą optymalną temperaturę.

[Głosów:5    Średnia:1.2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here